Testoval jsem Hyundai i30 kombi
Týden jsem testoval novou Hyundai i30 kombi s motorem 1.6 CRDI. Rád bych vám v několika větách shrnul své pocity. Byla to jízda!
Auto jsem měl půjčené v rámci veřejné akce Týden s Hyundai, která se pyšnila sloganem "Týden na seznámení, láska na celý život". Nemohl jsem to nezkusit, že jo. Zaregistroval jsem se tedy, druhý den se mi ozvali a za týden v pátek jsem si jel pro auto. Chytil jsem první turnus, takže jsem dostal úplnou funglovku s 15 km na tachometru. Wau!
Sepsali jsme smlouvu, nechal jsem jim tam Zlatou střelu - to bylo podmínkou akce, a frčel jsem s Hyundai i30 pryč. Letmo jsem ji okoukl, narychlo projel po Liberci a běžel do práce. Vůbec mi to tam neutíkalo, protože jsem byl myšlenkama jinde a těšil se na odpoledne, až i30 pořádně protáhnu.
Moje první dobrodružství vedlo tradičně na Ještěd. Cestou se mi povedlo natočit fanouška Štěpána, jak do něho u lanovky nacouval jakýsi papaláš jedoucí na kalbu, která byla shodou okolností právě nahoře na Ještědu. Byl to nevinný ťukanec. Pokračoval jsem dál. Na Ještědu bylo kvůli papalášské akci dost rušno a já měl co dělat, abych vůbec zaparkoval. Do půl minuty ke mně naběhl poslíček a chtěl dvě kila. Chvíli jsem ho ukecával, že udělám dvě fotky a hned jedu, ale nedal za jinou. Zrovna byl západ slunce. Byla to pastva pro oči! Udělal jsem pár fotek a vydal se na spodní parkoviště. Cestou jsem potkal šňůru taxíků vezoucí nahoru další papaláše. Vypadalo to na slušnou kalbu :D
Následující cesty s Hyundai jsem podnikal víceméně kolem komína, ke sloupku, po Liberci, k rodičům do Jičína, do Prahy do IKEI a tak podobně. V úterý jsem se vydal k Vodní nádrži Josefův Důl. Cestou jsem natočil vlog a u přehrady zakončil natáčení živým přenosem na Instagramu. Byl to úplně první přenos a bylo to fakt super. Vysílali jsme přes hodinu a půl až do tmy. Vyplácal jsem si skoro všechny data, ale bylo to výborný! Diváci reagovali, bylo plno otázek, odpovědí. Fakt sranda. Díky!
Špatná pověst kvůli agresivnímu marketingu
Hyundai má v ČR špatnou pověst. Když se někde zmíníte, dostane se vám jako odpověď plno hejtů, ale málokdo je schopen souvisle argumentovat. Většina těchto lidí v autě ani neseděla a nejela. Zjišťoval jsem, proč tomu tak je a nejčastěji jim vadil agresivní marketing, jaký Hyundai dělá - naváží se do své konkurence a povyšuje se nad ni. Mně osobně se to též nelíbí. Mají svůj marketing postavit na přednostech a ne se opírat do možná silnějšího konkurenta.
A co na auto říkám já?
Motorově
Testoval jsem verzi s motorem 1.6 CRDI s výkonem 81kW, 280Nm. Výkon to není na rozdávání, nicméně oproti SDI to byla raketa a bohatě bych se s tím spokojil. Motor má kultivovaný chod a uvnitř v interiéru je slyšet minimálně. Turbo zabírá od zhruba 2 000 otáček. Překvapilo mě však, jak strmě upadá tah lehce nad 3 300 otáčkami. Neviděl jsem křivky výkonu a kroutícího momentu, ale v těchto místech musí být strmý schod dolů. Bylo to docela znát. Rozsah, kdy to táhne, tedy není nikterak veliký a pokud požadujete svižnější jízdu, je třeba více řadit. Divný co? :D Převodovka je manuální, šestistupňová, nemám výhrady.
Spotřeba nic moc. Byl to nový a nezajetý motor, oukej. Nejezdil jsem na spotřebu, ale napít jsem tomu taky moc nedával - jezdil jsem zhruba jako se svým autem. Papírově udávají 3.8 l/100 km a já jezdil za 6.6. Myslím si, že by šlo jezdit za 5.0, ale 3.8 mi přijde dost sci-fi. Těžko říct. Možná fakt jo. Chce to čas a trpělivost.
Další zajímavostí bylo víčko palivové nádrže, které je nezvykle na levé straně.
Výbavově
Můj stupeň výbavy byl Best of Czech. Jedná se o limitovaný balíček našlapaný výbavou, aby na to správný Čech slyšel. A já bych slyšel.
Posuďte sami. Za necelých 400 tisíc dostanete:
- Hlídání v pruzích. Sice se na to nedá stoprocentně spolehnout, ale je to příjemná funkce. Na dálnici jsem se v klidu najedl a pokud jsou čáry v pohodě, funguje to dobře. Dálniční zatáčky to bez problémů vykrouží. Rozhodně to ale není žádný autopilot, na to bacha :D
- Automatická dálková světla. Fungují docela dobře, občas zbytečně probliknou, ale dá se na to zvyknout.
- Automatické denní svícení a automatické zapnutí obrysových v tunelu a při setmění. Úžasná funkce. O světla se vůbec nestaráte.
- Tempomat a omezovač rychlosti jsou jinde také příplatkovou výbavou.
- Klimatizace pouze manuální, to by mohlo někomu vadit.
- Infotainment v osekané verzi. Je to v základu, navigace není. Dotykový displej také ne. Ovládá se to pomocí zástupců - čísel pod displejem. Nic extra to neumí, defacto jen rádio. Za ty peníze ani nelze čekat něco víc.
- Bluetooth. Ten je fajn. Můžete telefonovat. Načtete hudbu z telefonu. Fungovalo to dobře. Považuju to už za standard.
- "Front Assist". Zapípá nebo zabrzdí, pokud dojedete kolonu či jinou překážku. Když jezdíte agresivně, občas preventivně zasahuje do řízení, ale funkce je to užitečná.
- Couvací senzory, dnes též už standard.
- A tak dále...
Výbava je za ty peníze prostě našlapaná. Věřím, že toto je hlavní marketingový trhák, protože na každého působí dojmem, že za rozumné peníze dostanete hodně muziky.
Sedačky jsou pohodlné a mají výborné boční vedení. Sedělo se mi skvěle. Ergonomie posezu je dobrá. Levý loket si opřete o madlo dveří a ruka vám dopadne přesně na volant. O pravé ruce to bohužel říci nelze, protože loketní opěrka je příliš krátká, takže vám ruka spadne tak možná do klína. Škoda.
Co mě vyloženě štvalo, byla tlačítka na stahování oken, která mají pouze jeden dvojklik, a to na řidičově okně jen směrem dolů. Takže pro parkovací lístek se dostanete dobře, nahoru už však tlačítko musíte po celou dobu držet. Ostatní okna dvojklik neměla vůbec. Je to prkotina, která ale nepotěší.
Volant byl prošívaný, kožený, multifunkční, výborně se držel a nevypadal ani nijak špatně. Plasty v interiéru na mě působily kvalitně. Většina jich byla měkčená a zbytečně nic nevrzalo. Záleží, co ukáže čas.
Místa na zadních sedačkách je víc než dost a páté místo, jak už to tak bývá, je pouze nouzové.
Kufr s dvojitým dnem je obří a je to přesně to, co každý Čech chce a potřebuje. My Češi totiž rádi vozíme vzduch a Korejci to moc dobře vědí. Trochu mě štvalo otvírání roletky, ale je to o zvyku. Roletka má sice vodící lišty, ale stalo se mi, že mi z nich vypadla a bojoval jsem s tím.
Jízdní vlastnosti
15" kola s rozměrem 195/65 se mi zdála zvláštní. Ovšem, prý jde o standardní rozměr. Kdo se v rozměrech neorientuje, jde o celkem malý disk vs. vysoký profil pneumatiky. Výhodou je, že auto je nevídaně komfortní a měkké. Na naše silnice dokonalá volba! Negativum je v tom, že auto má na valounech ve vyšší rychlosti chuť plavat. Cítil jsem nejistotu v zatáčení a častěji jsem musel korigovat směr - zatáčku jsem zkrátka projížděl na několikrát. Volil bych nižší profil pneumatiky a větší disk. Na podvozku jsem si nevšiml žádné vady. Řekl bych, že podvozek je naladěný výborně. Auto je pohodlné a tiché, do 140 km/h jisté a drží stopu. Svezení je to zkrátka pěkné. Dynamika není kdovíjak obrovská, ale do kopce to nezpomaluje a na bezpečné předjetí to stačí.
Sečteno, podtrženo?
Hyundai i30 kombi na mě udělalo dobrý dojem. Za rozumné peníze dostanete solidní auto plné výbavy, za kterou u konkurence tvrdě připlácíte. Jízdní vlastnosti jsou dobré a komfort také. Auto je vzhledově pěkné a design odpovídá dnešním Evropským standardům. Kdybych dnes vybíral a kupoval nové auto, i30 by u mě byla favoritem.
Jo, taky bych to před půl rokem neřekl, dokud jsem v něm neseděl, ale ta jízda mě fakt pohltila, až jsem sám udiven. Pokud Hyundai upraví marketing, jako to dělá třeba na Slovensku a přestane se navážet do škodovky, má našlápnuto stát se druhou českou automobilovou značkou :)
Mně k dokonalosti chybí už jen větší kola, infotainment, co umí zrcadlit telefon, dvojklik na všech vypínačích stahování oken a delší loketní opěrka. Jsou to maličkosti, ale poté pro mě Hyundai bude dokonalé auto.
Díky, že jste to dočetli až sem. Berte v potaz, že jsem auto testoval pouze týden, najel jsem 589 kilometrů a řídil jsem dohromady 13 a půl hodiny. Není to tedy mnoho na to, abych si udělal komplexnější obrázek, nicméně týden na test je mnohem příjemnější volbou než půlhodinová jízda s dealerem, který vám skoro nic nedovolí. Taky bych rád dodal, že jinak jezdím v 16 let staré Fabii s motorem, který má výkon jen 63 koní.
Hyundai, děkuju vám! Byla to jízda!