Jaké byly tři roky s Fabií 1.9 SDI a co bude dál?
Dnes jsou to přesně na den tři roky, co jsem si koupil svoji zlatou. Už tři roky jezdím se zlatým autem bez výkonu! Pojďme si shrnout, jaké to bylo a co bude dál.
Psal se květen 2015, já byl po studiích na vysoký a něco přes půl roku v práci. Čím dál víc mě omezovalo, že nemám vlastní auto a rozhodl jsem se to změnit. Neměl jsem žádnou představu, co chci, jediné kritérium byla cena a spolehlivost.
Obrátil jsem se na svého dobrého známého, který se kolem aut pohybuje, má autoservis a příležitostně auta i prodává. Nadiktoval jsem mu, co chci a zbytek jsem nechal plně v jeho rukou. Odvážný krok! Po týdnu mi volal, že pro mě má zlatou Fabii Combi s "nesmrtelným a bezúdržbovým motorem 1.9", který se prý označuje jako SDI. Říkám, že super, ať to dá do kupy a že to beru.
Šok! Není 1.9 jako 1.9!
Měl jsem hroznou radost, navíc motor 1.9 zněl dobře a hlavně výkonně, což jsem po terapii s Octavií 1.6 MPI 55 kW, kterou máme v rodině, docela uvítal. Konečně budu mít auto, co trochu pojede! Opak byl však pravdou. Stačilo jít na Google, abych záhy zjistil, že není 1.9 TDI jako 1.9 SDI a že auto vůbec není výkonné, ba naopak žalostně líné. Znejistěl jsem, ale nechal jsem to být. Přeci jen, o autech jsem tenkrát věděl prd a mělo to být moje první auto, které jsem mohl třeba za půl roku prodat. Neměl jsem prostě velká očekávání a zkusit se má všechno.
Den D
Je tu pondělí 20.6.2015, 14:00 a já pyšně vykračuji s obálkou plnou peněz ke známému. Před dílnou už stojí krásná a lesknoucí se Škoda Fabia Combi 1.9 SDI. Na první pohled vypadá skvěle! Jdeme to projet, nejprve řídí on, ukazuje mi, co to umí, že to jede dopředu, dozadu, že nikde nic nebouchá a tak. Pak za kormidlo sedám já. První dojmy super. Lenost motoru není tak šílená, jak psali na internetu, stav auta a zachovalost interiéru několikanásobně převyšuje stav naší rodinné Octavie z podobných let. Není důvod to nevzít. Plácáme si. Odjíždím. Hurá! Mám své první auto!
První měsíce po koupi
Naftový motor bez turba. Je to líný jako kráva! Vždyť s tím nevyjedu žádný kopec u Liberce. Předjíždění, co to je? Proboha to nejde! Čtyři lidi v autě? Nereálný! Fabia SDI byl velký krok vedle... Jsem vůl.
Tohle byly moje první dojmy v začátcích. Pak přišel nějaký zlom a já si najednou zvykl, výkon jsem začal respektovat, nacházel jsem limity auta, hledal jsem přesné body, kdy řadit, abych co nejlíp využíval výkon motoru. Trvalo to, ale postupně se z toho stala zábava a sport.
Taky jsem objevil, že to umí jezdit za 4 l/100 km, takže jsem byl chvíli nacista na spotřebu a všude se vytahoval. Postupně jsem si začal ten traktorově hrubý zvuk německé rotačky oblibovat, až mi to celý tak nějak přirostlo k srdci a z původního půl roku se rázem vyklubaly roky tři a příběh nekončí, nýbrž pokračuje dál.
Kolik jsem toho najel a co to žere?
Nejsem člověk, co najezdí tisíce kilometrů měsíčně. I tohle mělo dost možná vliv na mou spokojenost a lásku k SDI, protože jezdit každý den pracovně Prahu a zpět bych asi nezvládal. SDI není na dálnice, je to auto spíš na okresky nebo do města.
Za tři roky jsem se zlatou najel celkem 46 000 km, což vychází na nějakých 15 000 km ročně. Není to hodně, ale ani málo a většina kilometrů pochází z víkendů.
Moje průměrná spotřeba vypočtená z tankování za úplně celou dobu se usadila na 5,5 litrech na sto kilometrů. Na dálnici to ukazuje k šesti, na okreskách se dostanete na 4,5. Celkově jsem jezdil spíš s těžkou nohou, než na spotřebu. Dálnice jsem se nebál držet 150 km/h a na okreskách jsem se dokonce naučil předjíždět.
Kolik stojí provoz?
Provozní náklady Fabie SDI jsou asi hlavním argumentem, proč jsem se ji doposud nezbavil a proč bych ji doporučil i vám. Jezdí prakticky zadarmo, náhradní díly seženete za hubičku a je jich všude spousta. Absolutně neřešíte, kolik vás bude stát cesta sem nebo sem, prostě sednete a jedete. Klidně dáte Ostravu a zpět, aniž byste počítali, co to bude stát. Když vás pojede víc, nebudete znát pojem "složit se na naftu". U SDI to prostě nepotřebujete znát.
(i) Tabulka nákladů pro vaše auto!
Jelikož mám rád čísla a data, ukážu vám to trochu detailněji
Škoda Fabia Combi 1.9 SDI
20.6.2015 - 20.6.2018
- Najeto 46 000 km
- Celková spotřeba 5,5 l/100 km
- Spáleno nafty 2 500 l
- Cena za naftu 75 000 Kč
Provozní výdaje + servis a opravy mě stály celkem 83 896 Kč
V tom je zahrnuto například:
- Povinné ručení 13 500 Kč
- Havarijní pojištění 3 000 Kč
- Dálniční známky 4 500 Kč
- Pneumatiky zimní 7 000 Kč, letní 9 000 Kč
Servisní úkony:
- 9/2015 prasklá řidičova stahovačka okna 2 000 Kč
- 6/2016 STK, oleje, filtry 3 000 Kč
- 12/2016 nová autobaterie 2 000 Kč
- 1/2017 vadné čidlo natočení volantu 3 000 Kč
- 3/2017 brzdová kapalina, oleje, filtry 4 000 Kč
- 4/2017 nové přední pružiny, zadní ložisko 4 000 Kč
- 5/2017 střední díl výfuku 1 500 Kč
- 2/2018 nové tlumiče, komplet brzdy, nová zadní náprava, repas podvozku, zadní ložisko, oleje, filtry 17 000 Kč
- 5/2018 prasklá stahovačka spolujezdce 2 000 Kč
- 5/2018 STK 2 000 Kč
- a spousta dalších drobností...
Volitelné výdaje stály celkem 28 296 Kč
Jsou to výdaje pro radost a krásu, auto by jezdilo i bez nich.
- 2/2016 alu kola Spirit 14" 5 000 Kč
- 4/2016 instalace tempomatu a dálkového zamykání 7 000 Kč
- 4/2016 nové autorádio s Bluetooth 2 500 Kč
- 1/2018 alu kola Spider 16" 10 000 Kč
- 5/2018 zapsání Spiderů do technického průkazu 2 500 Kč
- a spousta dalších drobností...
Sečteno podtrženo...
Jeden kilometr, který najedu s SDI mě nyní stojí 4,12 Kč čistého (jsou v tom započteny veškeré provozní náklady, palivo, servis, opravy, disky, pneumatiky, prostě úplně všechno, co mě auto doposud stálo).
Ale! Ze zmiňovaných 46 000 km jsem 10 000 km najezdil pro firmu, na čemž jsem něco trochu vydělal, a lze to tedy z nákladů odečíst. Po odečtení jsme na 3,29 Kč/km.
Taky je nutno vzít v potaz, že velká spousta servisních úkonů, které se na autě dělaly a jsou v započteny ceně za kilometr, nebude potřeba minimálně 20 - 30 000 km řešit. S dalším nájezdem tedy cena za km bude klesat.
Dámy a pánové a teď upřímně... Kdo z vás jezdí za 3,29 Kč na km? A o tom to je!
Je fajn mít pod kapotou 250 koní, ale nic není zadarmo. Je zkrátka potřeba udělat kompromis mezi praktičností auta, jízdním zážitkem a cenou provozu či oprav. A tady je to místo, kde SDI jednoznačně vítězí a je to jeden z argumentů, proč jej mám dodnes. Neznám úspornější auto, co se provozních nákladů týče. Zároveň mám k autu citový vztah a těžko se mi s ním jednou bude loučit.
Závěr. Co bude dál?
Vůbec jsem neplánoval mít Fabii SDI takhle dlouho. Splnila ale má očekávání, slouží dobře a hlavně to hrozně uteklo. Navíc, za rok bude plnoletá. Karoserie a motor jsou v bezvadném stavu, ale na všem ostatním se stáří už podepisuje. Zároveň neplní mnoho dnešních bezpečnostních a emisních standardů a pokud ji z provozu nevyřadí založení naší nové rodiny, tak to bude určitě nějaké emisní nařízení shora nebo nějaký blbec, který nás nabourá.
Moc bych si přál s Fabií dotáhnout společných pět let a pak přijde na řadu druhé moderní auto. Fabii si z nostalgických důvodů nechám jako druhé náhradní nebo ji třeba vydražím na dobročinné účely, kdo ví.
Co bude dál a zda se mi sny a plány splní, to už napíše jen osud.
Co říci úplně na závěr? Snad jen, že
Fabia SDI není jen auto, Fabia SDI je životní styl!
Díky, že jste to dočetli až sem! Pokud se vám to líbilo, budu moc rád, když článek nasdílíte na sociální sítě, a nebo se třeba podíváte na moje videa. Díky moc!
Mrkněte na fotky :)