Elektrický Nissan Leaf II v mých rukou

24.10.2018

To ticho, ta lehkost jízdy, pohodlné sedačky a výborná ergonomie?! Ano, to jsou hlavní vlastnosti Leafu, z nichž mám dodnes blažené pocity. Chci znovu! Prosím!

Palírna je fanda elektriky, to už asi víte. Úplně první vlog byl z elektrického BMW i3, pak jsem měl krátké rande s Teslou a teď perfektní víkend s Nissanem Leafem II.

Byl to zážitek!

Nissan Leaf II
Nissan Leaf II

Ehm, čím začít? Začneme designem!

Designový trend elektromobilů byl v minulých letech trochu psycho, future a cosmos. Předchozí generace Leafu se mi moc nelíbila, takové o ničem, neumělo to zaujmout. Zato s druhým Leafem si Nissan opravdu vyhrál. Vzhled se již více podobá dnešnímu petrolhead trendu - no prostě autům se spalovacím motorem - a má jen lehké elektro future prvky.

Celkově vypadá Leaf 2 výborně! Krásné ostré hrany mu dodávají agresivní sportovní vzhled, přední maska bez výplně prozrazuje elektrický pohon, zadní část vozu působí futuristicky. Zaujme vás i sklon předního okna, který je kvůli aerodynamice větší než obvykle.


Interiér

Sedačky jsou nesmírně pohodlné! Je to jako v obýváku a při ostřejší jízdě umí podržet. Tohle musíte zkusit a nebudete chtít nikdy vystoupit!

Volant paráda! Drží se perfektně díky ergonomickým prvkům. Obsahuje ovládací prvky a Nissan zde tvarem D a minimalistickým středem odkazuje na sportovní vzhled.

Palubní štít je půlený. Vpravo klasický ručičkový analog ukazující rychlost, okolo jsou stavové kontrolky a vlevo digitální obrazovka zobrazující informace o rekuperaci, dojezdu, rychlosti a další spoustu dat. Líbí se mi dnešní trend digitálních štítů, zároveň miluju staré dobré analogové ručičky. Kombinace v podání Nissanu však nebyl můj šálek, ale zvyknul bych si.

Použité materiály jsou kvalitní, nikde nic nevrže. Během jízdy slyšíte pouze svůj dech, a to myslím smrtelně vážně. Po přesednutí do starého nafťáku hledáte špunty do uší a chcete se zabít...

Infotainment klasicky japonský. Pomalá odezva, nic moc grafika. Neuzaujal mě a na rok 2018 mi tam tenhle software a hardware prostě nesedí.

Interiér Nissanu Leaf II
Interiér Nissanu Leaf II


Jízdní vlastnosti a motor

Podvozkově ani měkké, ani tvrdé, zkrátka tak akorát, co k elektru sedne jak prd*l na hrnec. Krásně filtruje nerovnosti, díky nízkému těžišti dobře drží v zatáčkách a zároveň nepůsobí nedotáčivým dojmem. V Nissanu Leafu 2 je radost cestovat! Na sterilní ticho, jaké je v interiéru, si budete chvíli zvykat, ale pak se stanete závislí a nebudete chtít nic jiného.

Zátah elektromotoru spolu s naprosto lineárním nástupem výkonu dělá divy (147 hp, 320 Nm). Nissan Leaf sice není žádný závoďák, a ani se to od něho neočekává, ale právě díky té linearitě, je to pocitově fakt svižné auto. A vlastně nejen pocitově, Nissan Leaf 2 totiž z nuly na sto zrychlí kolem 8.5 sekundy, což není vůbec špatný výsledek. Maximální rychlost je omezena na 155 km/h a i v této rychlosti je tam stále plno síly.


Baterie a dojezd, rekuperace

Nissan Leaf II má kapacitu baterií 40 kWh, což je zhruba uprostřed spektra kapacit ostatních vozů na trhu. V ideálních podmínkách to znamená 380 km dojezd, v praxi je to však o dost méně. Hodně záleží na jízdním stylu. Během mého testu jsem jezdil se spotřebou kolem 15-20 kWh/100 km a Nissan ukazoval dojezd přibližně 280 km.

Z běžné domácí zásuvky budete nabíjet kolem 16 až 18 hodin, což je fakt dost dlouho. Se speciálním zařízením (wallbox) můžete doma nabíjet do osmi hodin a u rychlonabíječek CHAdeMO dobijete z 20 na 80 % do hodiny. Nissan na baterie poskytuje záruku 9 let nebo 160 000 km.

Během uvolňování plynového pedálu se postupně připojuje rekuperace, jejíž intenzita a úroveň zpomalování automobilu se mění podle toho, jak moc plyn uvolníte, až do úplného zastavení. V praxi to znamená, že ve většině případů se obejdete bez brzdy a celé zpomalování řídíte pouze rekuperací, čímž vyrábíte elektřinu a efektivně tak prodlužujete dojezd. Výborný systém! Nissan tomu říká e-Pedal a tento systém je narozdíl od BMW i3 plně vypínatelný.

Příklad rekuperace:
Cestou z Ještědu dolů do centra Liberce se baterie dobila o 5 % a nepoužil jsem brzdy

Nissan Leaf II zezadu
Nissan Leaf II zezadu

Co říci závěrem?

V elektro segmentu je stále co zlepšovat, ale podle mě je to namířeno dobrým směrem. Největší nevýhodou aktuálně není ani tak menší dojezd, jako rychlost nabíjení. Pokud budeme schopni nabít auto za 10 až 15 minut, menší dojezd okolo 300 km nás trápit nebude. A tohle všechno chce svůj čas! Výzkumný čas...

Cena elektrických aut je logicky o něco vyšší. Nissan Leaf II vyjde na milion, což není málo, ale holt to odpovídá dnešnímu trendu a použité technologii.

Nissan Leaf není auto pro obchodní zástupce, co najedou 600 kilometrů denně. Je to auto pro lidi s garáží nebo lidi z vesnice, kteří dojíždí řekněme 100 km každý den do práce a večer po příjezdu jej připojí do zásuvky. Je to auto, pro lidi kteří jsou nadšení do alternativních pohonů automobilů.

V dohlednu (2019) na trh přijde Nissan Leaf s 60 kWh bateriemi, které mu dojezd opět o něco zvýší.

Otázky, zda tu máme kapacitu elektráren pro miliony elektro aut, zda je to dostatečně ekologické, když elektřinu vyrobíme uhlím a zda budeme mít způsob jak baterie recyklovat, nechám zatím otevřené.

A co vy? Jaký je váš názor na Nissana Leafa II? Koupili byste si ho?



Zjednodušený modelový příklad návratnosti podle Palírníka

Modelový nájezd 160 000 km (záruka baterií)

Elektromobil

  • Na jedno nabití ujedeme 250 km
  • Počet plnohodnotných nabíjení bude min. 640
  • Cena jednoho plného nabití v domácím prostředí nás vyjde na přibližně 160 Kč (4 Kč / 1 kWh, spotřeba 18 kWh/100 km)
  • Cena za elektřinu na najetých 100 km vyjde na 80 Kč
  • Cena za elektřinu na najetých 160 000 km je přibližně 100 000 Kč

Spalovací motor

  • Cena paliva za najetých 100 km se pohybuje okolo 200 Kč (32 Kč/litr, spotřeba kolem 6 l/100 km)
  • Cena paliva za najetých 160 000 km tedy vyjde přibližně na 300 000 Kč


Palírníkovy postřehy

  • Závěrem tedy je, že s elektromobilem při najetých 160 000 km ušetříte na palivu minimálně 200 000 Kč. Pořizovací cena však může být o dost vyšší než u auta se spalovacím motorem. Zároveň to přinese jisté výhody, nevýhody, přednosti a omezení.
  • S elektromobilem ušetříte za povinné ručení a za parkování ve městech.
  • S elektromobilem utratíte víc za kafe při čekání na jeho nabití, budete muset tento čas efektivně využívat.
  • U elektromobilu budete muset víc plánovat vaše cesty.
  • Spalovací motor bude vyžadovat větší údržbu, elektromobil tedy bude levnější na provozní servis.
  • Po devíti letech začnou baterie elektromobilu ztrácet kapacitu, cena výměny bude nereálná. Spalovací motor bude jezdit v pohodě dál (snad :D)
  • K elektromobilu budete potřebovat různé čipy k dobíjecím stanicím, které stojí mezi 500 - 1 000 Kč měsíčně, ale ty naopak zaručí neomezené dobíjení, takže vás provoz může vyjít levněji, než nabíjením v domácích podmínkách.
  • Poskytovatelé elektřiny nabízejí speciální domácí tarify, pokud vlastníte elektromobil, takže i zde je prostor pro levnější provoz.

A takovéto plusy a mínusy bychom mohli hledat donekonečna :)


Byl to skvělý prodloužený víkend, za který vděčím firmě AUTO KP PLUS s.r.o., která mi Leafa bezplatně zapůjčila k testu. Děkuju!


Mrknětě na můj vlog s Leafem a na fotky v galerii níže :)

A pokud jste dočetli až sem, čeká na vás ještě jeden vtípek :D